جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • ویدئو
  • وبلاگ
    • هدف
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • تماس با ما
گودکوچ
ورود
با ایمیل با شماره موبایل
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
با ایمیل با شماره موبایل

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در privacy policy ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

گودکوچ
  • خانه
  • ویدئو
  • وبلاگ
    • هدف
  • دوره های آموزشی و محصولات
  • تماس با ما
شروع کنید
0

وبلاگ

گودکوچ > وبلاگ > وبلاگ > اقلام قابل تحویل (Deliverables)

اقلام قابل تحویل (Deliverables)

1401-03-30
ارسال شده توسط mahdi
وبلاگ

اقلام قابل تحویل در یک پروژه (Deliverables)

اصطلاح  Deliverableاز ریشه‌ی فعل Deliver و به معنای قابل تحویل است.

در زبان فارسی، اصطلاح Deliverable در مدیریت پروژه، معمولاً به اقلام قابل تحویل و گاه به تحویل دادنی‌ها ترجمه می‌شود.

همان‌طور که به سادگی از واژه‌ی تحویل دادن می‌توان فهمید، Deliverable در یک پروژه، باید قابل ارائه و تحویل دادن باشد.

به همین علت، معمولاً اقلام قابل تحویل را در مقایسه با واژه‌ی فعالیت (Activity) مورد توجه قرار می‌دهند.

فعالیت، داخل فضای پروژه و برای تیم پروژه معنا پیدا می‌کند و برای کارفرما یا حامی پروژه، اهمیتی ندارد (فعالیت برای کارفرما، وقتی ارزش دارد که به یک نتیجه‌ی قابل تحویل منتهی شود).

 

تعریف اقلام قابل تحویل در پروژه

اقلام قابل تحویل، ممکن است کالا، محصول، تجهیزات، یک سند، گزارش، دستورالعمل، نتیجه‌ی یک آزمایش، یک اپلیکیشن، یا هر دستاورد دیگر در یک پروژه باشند.

ویژگی اقلام قابل تحویل این است که آن‌ها را می‌توان به کارفرما یا حامی پروژه ارائه داد و نیز، کارفرما یا هر کس که در نهایت پروژه به او تحویل می‌شود، می‌تواند بر اساس معیارهای مشخص، آن دستاورد را بررسی و ارزیابی کند و مطمئن شود که ویژگی‌های آن مطابق خواسته و برنامه‌ریزی اولیه است.

بنابراین، گاهی می‌گویند اقلام قابل تحویل، خروجی‌های پروژه هستند که کارفرما را از محقق‌شدن بخشی از پروژه (یا تمام پروژه) مطمئن می‌کنند.

آیا اقلام قابل تحویل باید حتماً دستاورد خارجی باشند؟

با وجودی که رایج است اقلام قابل تحویل را به صورت قابل تحویل و ارائه به کارفرما تعریف می‌کنند، اما اگر یک پروژه به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، ممکن است برخی از اقلام قابل تحویل، صرفاً به مدیر پروژه یا مدیران ارشد پروژه ارائه شوند.

مثلاً در پروژه‌ی نوسازی یک ساختمان قدیمی، تعویض سیم‌کشی‌ها و کابل‌های داخل ساختمان را می‌توان نوعی Deliverable در نظر گرفت. اما احتمالاً این Deliverable آن‌قدر بزرگ نیست که به عنوان دستاورد خارجی به کارفرمای پروژه (مثلاً صاحب ساختمان) اعلام شود.

چرا در مدیریت پروژه بر روی اقلام تحویل دادنی تأکید می‌شود؟

فرق کسانی که ذهن پروژه‌محور دارند با سایر افراد، این است که به خوبی می‌دانند هر فعالیتی، اگر به نتیجه‌ی مطلوب و قابل ارائه منتهی نشود، ارزش و اعتبار ندارد.

در محیط کسب و کار، از یک فرد عادی که چندان مسئولیت‌پذیر نیست، بارها می‌شنوید که می‌گوید:

  • تلاش کردم اما نشد.
  • ساعت‌ها پیگیر بودم، اما نتیجه‌ای به دست نیامد.
  • درست است دست خالی هستیم، اما من هر کاری از دستم برمی‌آمد انجام دادم.

مدیر پروژه – و هر کسی که ذهن پروژه محور دارد – این نوع تلاش کردن‌ها و فعالیت‌ها و شدن‌ها و نشدن‌ها را مسئله‌ی داخلی خودش می‌داند.

او در نهایت، پس از همه‌ی این تلاش‌ها و شکست‌ها و موفقیت‌ها، وقتی پروژه را یک مرحله جلو برد و به دستاورد قابل تحویل رسید، به کارفرما یا حامی پروژه یا هر ذی‌نفع دیگر، اعلام می‌کند که اکنون یک مرحله‌ی دیگر جلو رفتیم.

برای مدیر پروژه، هر پروژه‌ای به یک یا چند Deliverable تقسیم می‌شود و می‌کوشد آن‌ها را با رعایت محدویت‌های اصلی پروژه (زمان، بودجه و دامنه‌ی پروژه)، تحویل دهد. آن‌چه باقی می‌ماند، فعالیت‌هایی داخلی است که ارزش‌شان صرفاً به دستاورد قابل تحویلشان وابسته است.

یکی از کاربردهای اصلی اقلام قابل تحویل، در تنظیم WBS (گزارش شکست کار) است. چون در WBS، شما می‌خواهید یک پروژه را به تعدادی Deliverable تقسیم کنید.

 

قبلی پروژه موفق، نباید روند عادی زندگی فردی یا سازمانی را مختل کند.
بعدی بزرگترین دلیل موفقیت استارت آپ ها !

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • نرم افزار CRM گفت:
    1403-10-23 در 12:54

    سلام و خسته نباشید،
    من مطلب رو مطالعه کردم و خیلی مفید، جالب و کارآمد بود، مخصوصا قسمت “تعریف اقلام قابل تحویل در پروژه”.
    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • OKR
  • بدون دسته بندی
  • کارآفرینی
  • مدل کسب و کار
  • مدیریت زمان
  • هدف
  • وبلاگ
  • ویدئو
دسته‌های محصولات
OKR
پشتیبانی
دسته‌ها
  • OKR
  • بدون دسته بندی
  • کارآفرینی
  • مدل کسب و کار
  • مدیریت زمان
  • هدف
  • وبلاگ
  • ویدئو
پشتیبانی

در گودکوچ می توانید مهارت های کسب و کار را بیاموزید.
دسترسی سریع
  • خانه
  • دوره ها
  • وبلاگ
  • اخبار
  • تماس با ما
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد شرکت ما مطلع باشید.
[mc4wp_form id=”380″]

© 2024. قالب استادیار (سیمین دانشور). طراحی شده توسط سان کد
ورود
The password must have a minimum of 8 characters of numbers and letters, contain at least 1 capital letter
من می خواهم به عنوان مربی ثبت نام کنم
مرا به خاطر بسپار
ورود عضویت
بازیابی کلمه عبور
ارسال لینک ریست
لینک بازنشانی رمز عبور ارسال شد به ایمیل شما بستن
درخواست شما ارسال شد به محض اینکه درخواست شما تأیید شد، یک ایمیل برای شما ارسال خواهیم کرد. برو به پروفایل
حسابی ندارید؟ عضویت ورود
رمز فراموش شده؟