استراتژی چیست؟
استراتژی چیست؟
سه سطح برنامهریزی استراتژیک
احتمالاً اصطلاح “استراتژی کسبوکار” را در محیط کار شنیدهاید. اما دقیقاً استراتژی چیست؟ و آیا میدانید که در سازمان خود به انواع مختلف استراتژی در سطوح مختلف نیاز دارید؟
در این مقاله، به برخی از تعاریف رایج استراتژی میپردازیم. بر روی سه سطح استراتژیک تمرکز خواهیم کرد – استراتژی شرکت، استراتژی واحد کسبوکار، و استراتژی تیم – و به برخی از ابزارها و مدلهای اصلی مربوط به هر کدام اشاره میکنیم.
تعریف استراتژی
یک تعریف ساده از استراتژی میتواند این باشد: «تعیین اینکه چگونه میخواهیم در دوره پیش رو برنده شویم.» با این حال، هیچ پاسخ قطعی درباره اینکه استراتژی واقعاً چیست وجود ندارد. یکی از دلایل این موضوع این است که استراتژی برای سالها توسط رهبران و نظریهپردازان کسبوکار مورد مطالعه قرار گرفته و هر کدام استراتژی را به شیوهای متفاوت درک کردهاند.
بهعنوان مثال، برخی افراد معتقدند که باید وضعیت فعلی را با دقت تجزیه و تحلیل کرد، تغییرات در بازار یا صنعت خود را پیشبینی نمود و از این طریق برنامهریزی کرد که چگونه در آینده موفق خواهیم شد. در مقابل، برخی دیگر فکر میکنند که پیشبینی آینده بسیار دشوار است و ترجیح میدهند استراتژیهای خود را بهصورت ارگانیک و تدریجی توسعه دهند.
گری جانسون و کوین شولز، نویسندگان کتاب “کاوش در استراتژی شرکت”، میگویند که استراتژی جهت و دامنه یک سازمان را در بلندمدت تعیین میکند. به گفته آنها، استراتژی باید مشخص کند که منابع سازمان چگونه باید پیکربندی شوند تا نیازهای بازار و ذینفعان را برآورده کنند.
مایکل پورتر، استاد دانشگاه هاروارد و یکی از متخصصان استراتژی، بر لزوم تعریف و انتقال موقعیت منحصربهفرد یک سازمان تأکید میکند. او معتقد است که استراتژی باید مشخص کند که منابع، مهارتها و شایستگیهای سازمان چگونه باید ترکیب شوند تا مزیت رقابتی ایجاد گردد.
در حالی که همواره عنصری تکاملیافته در استراتژی وجود خواهد داشت، برنامهریزی برای موفقیت در بازار ضروری است. این به این معنی است که سازمانها باید از فرصتهای موجود بهطور کامل بهره ببرند و در هر سطح برای آینده پیشبینی و آماده شوند.
بهعنوان مثال، بسیاری از سازمانهای موفق و کارآمد دارای استراتژی شرکتی هستند که از چشمانداز و ماموریت آنها پشتیبانی میکند. سپس هر واحد کسبوکار درون سازمان، استراتژی خاص خود را دارد که رهبران آن واحد از آن استفاده میکنند تا تصمیم بگیرند چگونه در بازارهای خاص خود رقابت کنند.
دیدگاهتان را بنویسید